SPOEDEISENDE HULP

ALARMNUMMER 0900-0111
VHF-kanaal 16
Informatie over maritieme (pech)hulp

‘Onze kleine vaartuigen zijn tijdelijk ingeruild voor één groot patrouilleschip’

Kustwacht en Corona-maatregelen
Als crisisorganisatie is Kustwacht Nederland wel wat gewend. Maar het Corona-virus vraagt nu nóg meer flexibiliteit en alertheid. De Kustwacht heeft daarom al vroeg maatregelen genomen om de veiligheid op zee te blijven waarborgen. Alles om Corona buiten de deur te houden. Hoofd Operaties en plaatsvervangend directeur Edwin van der Pol deelt de ins en outs!

Vooruit denken. Snel in actie komen. Dát zit in het DNA van de Kustwacht. Toen de eerste berichten over Corona binnenkwamen, stond de organisatie dan ook meteen op scherp. Edwin: ‘We focusten op twee zaken. Wat kunnen we doen qua hulpverlening én hoe kunnen we onszelf beschermen? De Kustwacht heeft een “vitale functie”; 24 uur per dag zijn we verantwoordelijk voor de veiligheid op zee. We móeten operationeel blijven en de organisatie draaiende houden, wat er ook gebeurt.’


Hoofd Operaties en plaatsvervangend directeur Edwin van der Pol in het Communicatie Coördinatie Centrum (CCC). Het CCC is alleen nog toegankelijk voor de daar werkzame collega’s (archieffoto).

Afsluiten vitale ruimtes
De eerste stap was bewustwording bij alle medewerkers. Edwin: ‘Afstand houden, intensieve hygiëne op de werkplek, handen wassen, thuisblijven bij klachten. Vanaf dag 1 zijn alle RIVM-voorschriften continu gecommuniceerd. Ook hebben we direct onze “vitale ruimtes” gesloten voor iedereen die er niet per se hoeft te zijn. Zoals het Communicatie Coördinatie Centrum (CCC); de meldkamer op zee. Hier komen alle incidentmeldingen binnen en worden de inzetten gecoördineerd. Het CCC is alleen nog toegankelijk voor de daar werkzame collega’s en ze zitten minstens anderhalve meter uit elkaar. Er zijn extra schoonmaakmiddelen beschikbaar, want de vaste schoonmakers komen er nu niet.’

De kleinere patrouillevaartuigen zijn tijdelijk ingeruild voor één groter schip: de Barend Biesheuvel. 

Geen tweepersoonshutten
Ook alle vaartuigen, vliegtuigen en helikopters zijn alleen nog toegankelijk voor de bemanning, vertelt Edwin. ‘Verder zijn onze kleinere patrouillevaartuigen tijdelijk ingeruild voor één groter schip, de Barend Biesheuvel. De bemanning sliep namelijk tijdens meerdaagse diensten in tweepersoonshutten, dat kan nu niet. Op het grote schip is meer ruimte om afstand te houden. Daarnaast zijn de diensten verlengd van 3 naar 5 dagen én gaat een complete ploeg aan en van boord. Tussentijds zijn er geen wijzigingen, om de contacten te beperken. Ook de bemanning van de Kustwachtvliegtuigen en -helikopters gaat als complete ploeg op en af. ’

‘We boarden alleen als het echt noodzakelijk is’

Beperkt boarden
Nóg een belangrijke maatregel betreft het “boarden”. Edwin: ‘Bij verdachte situaties en mogelijke overtredingen op zee stappen we normaal gesproken snel aan boord van een schip. Dat gebeurt gemiddeld zo’n tien tot vijftien keer per dag. Nu beperken we dat tot het hoogst noodzakelijke. We proberen tijdens patrouilles op afstand een goed beeld te vormen van de situatie en hebben zo mogelijk telefonisch contact met de schipper. Zo nodig begeleiden we een schip eerst naar een haven, om het daar te controleren. Ook experimenteren we met drones, om meer informatie te verzamelen. Als het noodzakelijk is, gaan we hoe dan ook aan boord. Altijd in overleg met het CCC en we houden dan zoveel mogelijk afstand.’   

‘Luchtpatrouilles zijn nu nóg belangrijker’.

Corona-patiënt boorplatform
De Kustwachtvliegtuigen blijven dagelijks patrouilleren boven zee. Deze luchtpatrouilles zijn volgens Edwin nóg belangrijker dan anders, voor een goede beeldvorming op afstand. Edwin: ‘Er is extra aandacht voor hygiëne in de vliegtuigen en de bemanning vliegt alleen klachtenvrij en zo mogelijk op enige afstand van elkaar. Kort geleden heeft de SAR-helikopter (Search & Rescue) voor het eerst iemand met ernstige Corona-symptomen van een boorplatform gehaald. De verpleegkundigen die meevliegen, zijn nu extra scherp op Corona-verschijnselen. Aan boord zijn alle benodigde beschermingsmiddelen en de heli wordt na zo’n vlucht ook volledig gedesinfecteerd.’ 

Contact met collega's gaat onder andere via videobellen.

Trots
Videocalls, telefoontjes, mails; ook bij de Kustwacht verloopt het contact met collega’s en samenwerkingspartners vooral op afstand. Edwin: ‘Het wérkt, maar we missen absoluut het persoonlijke contact. Dit is echt improviseren voor iedereen. Met de beperkingen die we hebben, zijn we toch in staat ons werk te doen. Samen met alle partners. En dat maakt me trots. Je denkt misschien dat het nu rustiger is op zee, maar het tegendeel is waar. We hopen dan ook van harte dat het qua watersport wel rustig blijft de komende tijd. Iedereen kan bijdragen aan de veiligheid. Voor jezelf en voor de ander!’ 

Meer informatie

Tekst Winneke Kok (GH+O) & foto's Kustwacht en Roel Ovinge