Laatste nieuws

Zeiljacht maakt water

Afgelopen vrijdag werd een noodoproep opgevangen voor de kust van Hoek van Holland. De exacte locatie was onbekend. Door omliggende scheepvaart werd meegeholpen met het lokaliseren van het schip. Ook het Kustwachtvliegtuig vloog richting de mogelijke locatie. Een passerend schip maakte uiteindelijk contact met het zeiljacht dat water maakte. De KNRM-boten van Hoek van Holland en Ter Heijde werden gealarmeerd om het zeiljacht te helpen.

Pomp
Twee KNRM’ers stapten bij aankomst direct aan boord en namen een pomp mee om het water uit de kuip te pompen. Er bleek een scheur in het scheepsvlak te zitten. Het jacht werd daarna naar Scheveningen gesleept, omdat het door de scheur uit het water gehaald moest worden.

Voorbereiding
De exacte locatie was onbekend door een slechte verbinding en doordat de oproep in gebrekkig Engels werd gedaan. Aan boord was enkel een handheld VHF. Deze werd door de VHF zend- en ontvangstlocatie in Scheveningen opgevangen, waardoor de positie van het zeiljacht in nood globaal bekend was. Reisvoorbereiding is van levensbelang.

 

Preventieve acties voor mogelijke tsunami kust

Het Kustwachtvliegtuig was bezig met een patrouillevlucht boven de Noordzee en kreeg plotseling te maken met stevige horizontale wind (‘windschering’). Het vliegtuig beschikt over een speciale radar om verontreinigingen op het water op te sporen. Dat gebeurt door onder andere verstoringen op het wateroppervlak waar te nemen. Tijdens de windvlaag zagen ze tegelijkertijd ook een verstoring op het wateroppervlak.

KNMI
De bemanning van het vliegtuig weet door nauwe contacten met het KNMI dat ze daar geïnteresseerd zijn in dergelijke weerfenomenen. Een foto werd daarom naar het weerinstituut gestuurd. Een meteoloog analyseerde de foto en de kenmerken (windsnelheid, windtoename en dergelijke) waren aanwezig voor het ontstaan van een ‘meteotsunami’. Het KNMI nam contact op met het Hydro Meteo Centrum (HMC) van Rijkswaterstaat. Het HMC verzorgt actuele hydrologische informatie over de Noordzee. Het HMC houdt bijvoorbeeld de golven op de Noordzee in de gaten.

Korte reactietijd
Gezien het relatief korte tijdsbestek dat de tsunami mogelijk aan land zou komen, werd de Kustwacht rond half 3 gewaarschuwd door het Hydro Meteo Centrum (HMC). De Kustwacht nam hier vervolgens actie op. Diverse reddingsbrigades langs de kust werden gewaarschuwd en een Kustwachthelikopter werd preventief de lucht in gestuurd. Het HMC hield de golven op de Noordzee in de gaten en uiteindelijk bleken die niet te komen. Er kwam dus geen tsunami.


Voorzorgsmaatregelen
Echter werd besloten om wel preventief te reageren door de betrokken partijen. Zo werden de strandposten van Katwijk aan Zee, Wijk aan Zee en IJmuiden geïnformeerd. Mede omdat de ‘meteotsunami’ binnen 30 minuten aan land zou komen indien deze daadwerkelijk zou zijn ontstaan.

KNMI stopt weersverwachtingen Vikingbank, Fladengronden en Vissersbank

De Kustwacht verstuurt namens het KNMI weersverwachtingen en waarschuwingen voor de Noordzee aan de scheepvaart. De KNMI heeft mede in overleg met de Kustwacht besloten om per 1 september 2019 te stoppen met het uitgeven van de weersverwachtingen en waarschuwingen voor de Noordzeedistricten Vikingbank, Fladengronden en Vissersbank. Het KNMI blijft waarschuwingen en verwachtingen geven voor de overige Noordzee districten. Deze worden verstuurd door de Kustwacht.

Veranderende behoeften
Er wordt gestopt met de berichtgeving over deze drie districten vanwege veranderende behoeften van de scheepvaart voor meteorologische informatie.  De drie genoemde districten liggen buiten de Nederlandse wateren en er is een alternatief beschikbaar voor de KNMI-verwachtingen.

Alternatief
De UK MetOffice is officieel verantwoordelijk voor de verwachtingen en waarschuwingen van deze districten. Deze zijn te vinden op: https://www.metoffice.gov.uk/weather/specialist-forecasts/coast-and-sea/...

Wanneer en hoe worden de KNMI weersverwachtingen door de Kustwacht verstuurd?
-NAVTEX: Dit weerbericht wordt via de NAVTEX verzonden om 02:30 en 14:30 UTC.
-MF: Dit weerbericht wordt op de MF-frequenties 1890 / 3673kHz uitgezonden om 09:40 en 21:40 UTC.
-VHF: Via de marifoon wordt een weersverwachting voor de kustwateren rond Nederland en de grote binnenwateren afgegeven. Dit wordt 4 keer per dag uitgezonden op de VHF-kanalen 23 / 83 om 08:05 / 13:05 / 19:05 / 23:05 LT.

Links
-UK MetOffice
-Uitleg KNMI Scheepsweerbericht
-Uitleg KNMI Marifoonverwachting

 

Vrouw vermist op IJsselmeer nabij Makkum

Aan het einde van de middag kwam op het Kustwachtcentrum een melding binnen van een vermist persoon op het IJsselmeer bij Makkum. Twee vrouwen zaten op een opblaasbare zwaan. Omstanders op het water hoorden een schreeuw en schoten te hulp. Een speedboot in de buurt bracht een van de vrouwen naar het strand en ging terug om de andere vrouw op te halen. Ze zagen de vrouw toen niet meer en de Kustwacht werd vervolgens gealarmeerd.

Zoekactie
Daarna is een zoekactie opgestart. De twee KNRM-reddingboten van Hindeloopen, de Kustwachthelikopter en de politieboot P-117 waren bij de zoekactie betrokken. Helaas werd de vrouw niet gevonden en is de zoekactie door de Kustwacht gestaakt. De politie vond een dag later het lichaam van de vrouw in het IJsselmeer bij Makkum.


Directeur Kustwacht overhandigt desk aan Reddingmuseum

Het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers vertelt het verhaal over maritieme reddingen in Nederland. Tot nu toe ontbrak de start van al deze reddingen: de Kustwacht. Met de komst van een desk uit het Kustwachtcentrum in Den Helder is deze ontbrekende schakel aan de collectie van het museum toegevoegd. 

De desk die aan het museum is geschonken heeft tot 2019 dienst gedaan. Het Kustwachtcentrum is recent verbouwd, waardoor de oude desk beschikbaar kwam. Vanaf deze ‘meldkamertafel’ zijn honderden noodoproepen in behandeling genomen, geregistreerd en afgehandeld. En uiteindelijk dus mensen gered. In het museum wordt bij de desk een korte film getoond met de uitleg over de Kustwacht. Wat gebeurt er als een noodmelding binnenkomt tot de samenwerking met de reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Ook wordt meer uitgelegd over de Kustwacht zelf.

Met het starten van het filmpje bij de desk door directeur Kustwacht Jan van Zanten wordt de desk officieel overgedragen aan Jan de Ruiter (directeur Reddingmuseum​).

Kustwachtmuseum
“Er bestaat geen ‘Kustwachtmuseum’, dus voor ons is het een unieke kans om deze desk in het museum te laten zien. Het is een logische plek om de Kustwacht in het Reddingmuseum te presenteren aan de bezoekers en uitleg te geven over onze search and rescue-taak.” aldus de directeur Kustwacht Jan van Zanten.

“Gelukkig bestaat er wel een Nationaal Reddingmuseum. We zijn blij dat de Kustwacht aan ons denkt om een operationele desk in het museum neer te willen zetten. Het is een teken van verbondenheid tussen de Kustwacht en de KNRM. De operationele desk geeft een goed beeld van de samenwerking tussen beide organisaties. Het zal voor menig bezoeker duidelijkheid over het redden van mens en dier verschaffen. Wij zijn blij met deze nieuwe aanwinst!” vertelt de directeur Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers Jan de Ruiter.

Interactief
Het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers is hét museum in Nederland van het Nederlandse reddingwezen op zee. In het museum is van alles te ontdekken wat met water en ‘overleven’ te maken heeft. Een bezoek aan het museum is een leuke en leerzame interactieve belevenis.

Olie opruimen in een windmolenpark

Een jaarlijks terugkerende oefening is ‘DenGerNeth’. Het is een oefening waarbij schepen en vliegtuigen de oliebestrijding op het water trainen. De Kustwacht en Rijkswaterstaat werken hierbij nauw samen. Binnen het DenGerNeth-verband hebben de landen Denemarken, Duitsland en Nederland afspraken met elkaar gemaakt om elkaar te helpen bij maritieme olie-gerelateerde incidenten of met andere milieugevaarlijke stoffen boven de Waddeneilanden. 

Dit jaar stond het bestrijden van een incident binnen een windmolenpark centraal. De locatie van de oefening was nabij het eiland Helgoland en het windmolenpark Meerwind (Duitsland).

Eenheden
In de lucht nam het Kustwachtvliegtuig deel aan de oefening en maakte de luchtfoto’s. Op het water voeren namens Rijkswaterstaat het oliebestrijdingsvaartuig Arca en het betonningsvaartuig Rotterdam. Daarnaast deden verschillende schepen en vliegtuigen van andere landen mee aan de oefening.

Kennismaking directeuren Kustwacht en KNRM

Zowel de Kustwacht als de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) hebben sinds kort een nieuwe directeur. Jan van Zanten is sinds eind mei de Directeur Kustwacht en Jacob Tas is sinds juni de directeur van de KNRM. Tijdens een periodiek overleg hebben ze vandaag in IJmuiden kennis met elkaar gemaakt. De KNRM is voor de Kustwacht één van de belangrijkste samenwerkingspartners. De KNRM heeft langs de hele kust reddingboten klaar liggen die uitvaren in opdracht van de Kustwacht. Dit met name voor zoek- en reddingsacties op het water.

Beide directeuren kijken uit naar een intensieve samenwerking waarbij de krachten verder worden gebundeld naar een optimale dienstverlening bij noodsituaties.

Jacob Tas (l.) en Jan van Zanten

 

 

 

Het Kustwachtvliegtuig

Het Kustwachtvliegtuig patrouilleert dagelijks boven de Noordzee. Benieuwd naar haar taken, van welke organisaties de bemanning afkomstig is en de middelen van het vliegtuig? Bekijk de video!

 

Binationale sleepoefening

Drie noodhulpslepers konden vandaag de procedures en het slepen beoefenen met het marineschip Zr.Ms. Johan de Witt. Voor oefening had het schip geen voortstuwing meer. Als eerste was het de beurt aan de Emergency Towing Vessel (ETV) Guardian van de Kustwacht. Daarna volgden de Duitse noodhulpslepers Nordic en Neuwerk. Voor alle schepen was het een nuttige oefening om de procedures te doorlopen en daadwerkelijk het marineschip te slepen.

 

Reddingsbrigade lanceert 06-polsbandjescampagne

Tijdens de Landelijke Veiligheidsdag is door de Reddingsbrigade in het centrum van Almere de nationale 06-polsbandjescampagne gelanceerd. Jaarlijks worden in de zomermaanden, op het strand en bij recreatieplassen, gemiddeld 775 vermiste kinderen herenigd met hun ouders of begeleiders. Dit aantal daalt sinds 2015, mede dankzij de campagne met 06-polsbandjes. Reddingsbrigade Nederland stelt dit jaar 250.000 exemplaren gratis ter beschikking.

06-polsbandje
Het 06-polsbandje is verkrijgbaar bij de reddingsbrigadeposten en een aantal politieposten, strandexploitaties, kusthotels en andere verblijfsaccommodaties. Het doel is recreanten bewustmaken van hoe zij kunnen voorkomen dat een kind zoekraakt en leren wat ze moeten doen als dat wel het geval is. In het kader van vermissing bestaat er een nauwe samenwerking met de Nationale Politie, verwoord in een protocol. Ook de politie ondersteunt van harte de jaarlijkse 06-polsbandjescampagne.

Pagina's