Blog van Webmaster

Zoekactie Grevelingenmeer

De Kustwacht heeft zaterdagavond een zoekactie op het Grevelingenmeer naar twee duikers opgestart. De duikers hadden spullen afgegeven bij een restaurant in Scharendijke (Zeeland). Toen de duikers om 22:30 uur nog niet terug waren, sloeg de restauranthouder alarm bij de politie. Daarop volgend zette de Kustwacht 2 Kustwachthelikopters, de 2 boten van KNRM-station Ouddorp en het Kusthulpverleningsvoertuig in voor de zoekactie. Omstreeks 01:45 is de zoekactie door de Kustwacht beëindigd.

De politie heeft de duiklocatie nabij Scharendijke inmiddels afgezet. De zoekactie wordt zondag hervat met duikers van de Koninklijke Marine. Zij zullen vandaag met marineduikvaartuig Hydra ter plaatse gaan om te zoeken naar de duikers.

[Later meer. Verdere woordvoering via Politie Landelijke Eenheid.]

 

 

 

Windmolenparken Noordzee

Tijdens een reguliere patrouillevlucht vloog het Kustwachtvliegtuig boven het jack-up schip ‘Seafox-5’. Dit installatieschip voer vanuit de Eemshaven (Groningen) met vier windmolens welke geplaatst worden in het ‘Merkur Offshore-windpark’. Dit park komt in de Noordzee op 45 km ten noorden van het Duitse eiland Borkum. De Seafox 5 heeft een lengte van 115,21 meter, een breedte van 49,98 meter en een diepgang van 10,3 meter.

Diverse Europese landen ontwikkelen windmolenparken in de Noordzee. De landen werken aan duurzame, betrouwbare en beschikbare energie. Een overgang naar duurzame energie is van groot belang. Dit vanwege het klimaat en de afnemende beschikbaarheid van fossiele brandstoffen.

Voor meer informatie over Windenergie op zee: bit.ly/windenergieopzee

Windparken voor de Hollandse kust open voor doorvaart

Windparken voor de Hollandse kust waren nooit toegankelijk voor schepen, maar dat gaat vanaf vandaag, 1 mei 2018, veranderen. Vanaf nu is het mogelijk voor schepen kleiner dan 24 meter om door drie windparken voor de kust te varen. Het gaat om de parken:

  1. Luchterduinen (LUD)
  2. Offshore Windpark Egmond aan Zee (OWEZ)
  3. Prinses Amalia WindPark (PAWP).

De openstelling van de windparken zorgt dat de ruimte op zee efficiënt benut wordt, wat van belang is nu het aantal windparken sterk gaat toenemen. 

Meervoudig ruimtegebruik
De Nederlandse Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Ook wordt de zee gebruikt voor andere activiteiten, zoals de offshore industrie, visserij, militaire oefeningen en zandwinning. Door realisatie van windenergie op zee neemt de druk op het gebruik van de ruimte op de Noordzee snel toe. Daarmee ook de noodzaak van het meervoudig gebruik van de ruimte. Doorvaart van windparken is een goed voorbeeld van meervoudig ruimtegebruik: de bestaande windparken blijven hun energie opwekken en voor (kleine) scheepvaart wordt het mogelijk om de zee tussen de turbines onder strikte voorwaarden te bevaren. Grote schepen blijven gebruik maken van de doorgaande scheepvaartroutes. 

Acht regels
De belangrijkste acht regels voor het doorvaren van windparken onder elkaar:

  1. Doorvaren is alleen toegankelijk voor schepen kleiner dan 24 meter. 
  2. Doorvaren mag van zonsopkomst tot zonsondergang (KNMI tijden).
  3. Schepen zijn verplicht een AIS (minimaal klasse B) aan te zetten en een marifoon aan boord te hebben en deze beide te gebruiken.
  4. Het is niet toegestaan om binnen 50 meter van de turbinepalen en 500 meter van een transformatorstation te komen of hieraan aan te leggen. 
  5. Dit geldt ook voor voorwerpen vanaf het vaartuig, zoals lijnen, dobbers en haken.
  6. Het is in de windparken niet toegestaan om contact met de bodem te maken. Bijvoorbeeld om voor anker te gaan of met sleepnetten over de bodem te slepen.
  7. Vissen met hengels is toegestaan met inachtneming van bovenstaande afstandsregels. Het gebruik van vistuig mag als deze boven de waterlijn te zien is. 
  8. Duiken en kitesurfen zijn niet toegestaan

De windparken zijn uitgerust door nautische apparatuur zoals radar, VHF en AIS om zo de doorvaart te volgen. De Kustwacht controleert op naleving van deze regels en coördineert hulp waar nodig.

Alle regels, veiligheidsvoorschriften en tips zijn te vinden op windopzee.nl.

Uitdagende scenario’s tijdens antiterreuroefening

De Kustwacht nam deel aan de oefening ‘Port Defender', georganiseerd door de Koninklijke Marine. Tijdens deze antiterreuroefening beoefenden verschillende organisaties als Kustwacht, marine en politie de onderlinge samenwerking.

De afgelopen dagen trainden militaire en civiele instanties om zich op die manier voor te bereiden voor als er echt iets aan de hand is. Edwin van der Pol, Hoofd Operaties Kustwacht Nederland, laat weten dat de veiligheid op de Noordzee en de aangrenzende havens cruciaal is. “Tijdens Port Defender konden we dit op het Kustwachtcentrum en met onze eenheden trainen, samen met onder andere de Koninklijke Marine. En die samenwerking, dat is belangrijk voor de veiligheid op de Noordzee.”

Gekaapte ferry

In een van de scenario’s kwam op het Kustwachtcentrum de melding binnen van een gekaapt passagierschip welke op weg was naar IJmuiden. Binnen de Kustwacht werd daarom opgeschaald en kwam het ‘Operationeel Team’ op post. Het Kustwachtvliegtuig werd ingezet en maakte opnames van de gegijzelde ferry voor een overzicht van de situatie.

De ‘Dienst Speciale Interventies (DSI)’ ontzette uiteindelijk het gekaapte schip. Het kustwachtpatrouillevaartuig Visarend diende hierbij als vooruitgeschoven commandopost voor de DSI. De Guardian was in de buurt als veiligheidsschip en beschikbaar voor het eventueel evacueren van passagiers. De Kustwacht is dus een belangrijke schakel in de veiligheid op de Noordzee.

Arca

In een ander scenario gijzelden terroristen een groep personen. Op het moment dat de ‘Dienst Speciale Interventies (DSI)’ ter plaatse kwam, vluchtten de terroristen per schip. In dit geval was dat MS Arca. De antiterreureenheden achtervolgden de terroristen met snelle boten en een helikopter. Uiteindelijk schakelden ze de terroristen uit en brachten ze de Arca veilig terug naar de haven. Daar wachtten de hulpdiensten om de gewonden af te voeren. De Kustwacht had in dit scenario dus geen actieve rol, maar leverde enkel ondersteuning met MS Arca.

 

 

Doorvaart en medegebruik Nederlandse windparken toegestaan op de Noordzee

Vanaf 1 mei 2018 zijn drie windparken voor de Nederlandse kust toegankelijk voor schepen met een lengte over alles tot 24 meter. Het betreft het Offshore Windpark Egmond aan Zee (OWEZ), Prinses Amalia Windpark (PAWP) voor de kust van IJmuiden en windpark Luchterduinen (LUD) voor de kust van Noordwijk.

Gebruik van ruimte
De Noordzee is één van de drukst bevaren zeeën van de wereld. Deze drukte zal de komende jaren toenemen, onder meer door de aanleg van windparken. Daarom is het van belang dat de ruimte in deze zee zo goed mogelijk wordt benut. De Nederlandse overheid streeft naar een efficiënt en meervoudig gebruik van de ruimte in deze zee. Het openstellen van de Nederlandse windparken voor kleine scheepvaart draagt daaraan bij.

Strikte voorwaarden
Na openstelling zijn de windparken alleen toegankelijk onder strikte voorwaarden. Overtreden van de voorwaarden of betreden voor openstelling wordt gezien als een strafbaar feit en zal als zodanig vervolgd worden.

Gesloten gebied
Ook na 1 mei 2018 blijven de Gemini-windparken Buitengaats en ZeeEnergie ten noorden van de Wadden gesloten gebied.

Regels
Windparken zijn kostbare industriële installaties. Doorvaart en medegebruik van windparken brengen specifieke risico’s met zich mee voor gebruikers en voor de installaties zelf. Daarom zijn er regels opgesteld voor uw eigen veiligheid en om schade aan de windturbines en kabels te voorkomen.

Kustwacht
De Kustwacht controleert op naleving van deze regels en coördineert hulp waar nodig. Op overtreding van de regels staat een geldboete. Mocht u in de problemen komen in een windpark, dan kunt u een noodoproep aan de Kustwacht doen. Houdt u er wel rekening mee dat reddingshelikopters beperkter inzetbaar zijn in een windpark.

Documenten

Vastgelopen viskotter

Bij het Kustwachtcentrum kwam in de avond van 28 februari de melding binnen dat de viskotter ZK80 was vastgelopen in het Westgat tussen Ameland en Schiermonnikoog. Meteen werd de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) gealarmeerd, waarbij de vrijwilligers onder zeer koude omstandigheden in actie kwamen. De gevoelstemperatuur was namelijk door de storm die Nederland teisterde gedaald naar -18.

Het wegslepen mislukte, waardoor de drie vissers overstapten op de reddingboot en de KNRM-bemanning bracht ze veilig naar de wal. Door het lage water, ijs in de havens en ijs bij de kotter is het nog niet gelukt om deze los te trekken. De situatie wordt in de gaten gehouden vanuit het Kustwachtcentrum in samenwerking met de verkeerspost Schiermonnikoog en de bergers.

Update 15:30 uur: de kotter is vlot getrokken en gesleept naar Lauwersoog.

De vastgelopen viskotter ZK80 gefotografeerd vanuit het Kustwachtvliegtuig.

Actievoerders op boorplatform aangehouden

Activisten van Greenpeace hielden zich sinds donderdag op in de poten van een boorplatform in de Noordzee op ongeveer 20 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog. In samenwerking met de Kustwacht, Douane, Koninklijke Marechaussee en de politie zijn de actievoerders vrijdagmiddag veilig aangehouden. 

 

Diverse kustwachteenheden ingezet

Vanaf het begin van de actie waren het kustwachtpatrouillevaartuig Zeearend en het ETV Guardian ter plaatse om de situatie te monitoren en de veiligheid te waarborgen. Ook vloog het kustwachtvliegtuig erboven voor beeldopbouw.

 

Aangifte

De eigenaar van het platform had Greenpeace verzocht de actie te staken gezien de onveilige situatie voor anderen, maar ook voor zichzelf. Hier werd geen gehoor aangeven en de eigenaar deed aangifte bij de politie.

 

Speciaal politieteam

De actievoerders vertrokken niet zelfstandig uit de poten. Gezien de wijze waarop de personen zich hadden verschanst werd een politieteam in een helikopter ingevlogen die speciaal getraind is om op hoogte te werken. De coördinatie van deze politieactie werd gehouden vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder.

 

Aangehouden

Uiteindelijk klommen de actievoerders naar boven in opdracht van de politie en zijn vanaf het platform in een mand overgeladen op het kustwachtschip Guardian. Zij worden naar de Eemshaven gebracht en verhoord.

Hulpdiensten maken nieuwe afspraken Search and Rescue incidenten

De Kustwacht, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de veiligheidsregio’s Midden- en West-Brabant, Rotterdam-Rijnmond, Zeeland en Zuid-Holland Zuid en Havenbedrijf Rotterdam hebben op 1 september 2017 nieuwe afspraken gemaakt over samenwerking als het gaat om ‘Search and Rescue (SAR) en maritieme hulpverlening’. 

 

SAR is de internationale benaming voor zoeken en redden op het water van mensen die hulp nodig hebben. Dagelijks raken mensen op het water in nood. Dat kan gebeuren aan boord van een schip door brand, een aanvaring of een ongeval aan boord. Maar ook een persoon die te water raakt of een surfer die afdrijft en zoekraakt.

 

Met een nieuw convenant willen de betrokken instanties een professionaliseringsslag maken en de samenwerking verbeteren. Vaak acteren de diverse hulpdiensten tijdens een incident op het water in hetzelfde gebied. Het is dan belangrijk dat iedereen zich houdt aan gezamenlijke afspraken.

 

Door de nieuwe samenwerking tussen alle partijen ligt er nu een gezamenlijk convenant waarbij zoveel mogelijk is getracht om uniforme afspraken te maken met betrekking tot Search and Rescue en maritieme hulpverlening in het werkgebied van de veiligheidsregio’s Midden- en West-Brabant, Rotterdam-Rijnmond, Zeeland en Zuid-Holland Zuid. Waar noodzakelijk zijn maatwerk afspraken gemaakt per regio.

 

Directeur Kustwacht, kapitein-ter-zee Ronald Blok: “Ik ben verheugd dat deze veiligheidsregio’s voortvarend de samenwerking zoeken vanuit het besef dat we samen effectiever en efficiënter kunnen zijn. Ik hoop dat deze samenwerking en dit convenant als voorbeeld mogen dienen voor andere regio’s’.”

Herdenking scheepsramp benadrukt waarde Kustwacht

Het was gisteren precies 135 jaar geleden dat het rammonitorschip Zr.Ms. Adder vlak voor de kust van Scheveningen met man en muis verging. Deze grootste scheepsramp van de marine in vredestijd zou later het startpunt zijn van de voorloper van de Kustwacht. Op woensdag 5 juli werd de tragische ramp herdacht met een kranslegging bij het gedenkteken Zr.Ms. Adder onder de vuurtoren van Scheveningen.

 

Op 5 juli 1882 voltrok de ramp zich in een oogwenk op een positie van nog geen 5 mijl uit de kust. Van de totale bemanning van het marineschip, bestaande uit 65 mannen, overleefden niemand. Het feit dat deze tragedie had plaatsgevonden werd pas dagen later op 8 juli bekend. Toen spoelden de eerste van de uiteindelijk 53 stoffelijke overschotten aan op de kust bij Scheveningen. De verontwaardiging in Nederland was groot. Niemand had de ramp zien gebeuren, terwijl het vaartuig door een communicatiefout ook niet werd vermist. In de zomer van 1883 werd naar aanleiding van deze ramp een stelsel van kustbewaking ingesteld. Aan het personeel van de Kustverlichting werd ‘het houden van een uitkijk en het rapporteren van in nood verkerende schepen aan Hoofden Kustwacht’ opgedragen. De eerste formele vorm van een Kustwacht was geboren en kwam onder het beheer van het Loodswezen.

 

Onder muzikale omlijsting van de Tamboers en Pijpers van het Korps Mariniers werden door vertegenwoordigers van onder andere de Koninklijke Marine, Kustwacht Nederland, gemeente Den Haag en de Koninklijke Vereniging van Marineofficieren kransen gelegd bij het monument voor de gevallenen. Leden van het Contact Oud-Mariniers vormden een erewacht bij de loopbrug van de vuurtoren. Na de minuut stilte en Wilhelmus vlogen het Kustwachtvliegtuig en de Kustwacht SAR-helikopter symbolisch laag voorbij als eerbetoon aan de omgekomen opvarenden van de Adder. Tijdens de herdenking was het Kustwacht patrouillevaartuig Zeearend continu zichtbaar aan de horizon. Het schip markeerde zo de positie van het wrak van Zr.Ms. Adder, dat daar tot op de dag van vandaag nog steeds ligt. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij bracht met een reddingboot op de rede een eerbetoon.

 

De voorzitter van de Stichting Gedenkteken Zr.Ms. Adder Richard Schmüll benadrukte in zijn toespraak dat de ramp niet voor niet is geweest. “Hoe tragisch ook, door deze gebeurtenis is inmiddels een veelvoud van de 65 omgekomen bemanningsleden gered.” Directeur Kustwacht, kapitein ter zee Ronald Blok, kan dat gegeven alleen maar beamen: “Het is heel belangrijk dat dit herdacht blijft worden. Het laat ons allemaal weer realiseren dat de Kustwacht keihard nodig is. Een sterke Kustwacht is essentieel voor de veiligheid op zee.”

 

Foto's: Mediacentrum Defensie (MCD)

 

Kustwacht viert 30 jarig bestaan

De Kustwacht bestaat dit jaar 30 jaar en dat werd zaterdag 20 mei groots gevierd met een Saamhorigheidsdag voor alle medewerkers van en voor de Kustwacht en hun thuisfront. Op de marinebasis, de thuisbasis van het Kustwachtcentrum in Den Helder, konden de genodigden op allerlei manieren zien wat de Kustwacht doet en met wie de Kustwacht samenwerkt. Zowel door een actieve spectaculaire demonstratie in samenwerking met de KNRM, als ook door diverse static displays van de samenwerkende diensten, zoals Douane, DSI, politie, Marechaussee. Het lekkere eten, de gezellige muziek na afloop en het mooie weer maakten de dag helemaal compleet. Een geslaagd jubileumfeest! Bekijk de facebookpagina van de Kustwacht voor meer foto's:https://www.facebook.com/kustwacht/